Stem niet meer op @BeeITSolutions! #twvhj #tvhj


Vandaag heb ik besloten om mijn deelname aan de “twitterstrijd”:  http://twitteraarvanhetjaar.nl te beëindigen. Alvorens hier uitleg aan te geven, wil ik eerst iedereen bedanken die mij heeft genomineerd en op mij heeft gestemd. Ik waardeer het enorm dat jullie tijd en moeite hebben genomen om @BeeITSolutions onder de aandacht te brengen. Daarvoor mijn dank en respect!

In mijn vorige blog was ik nog enthousiast over de nominatie van @BeeITSolutions in de categorie Bedrijf/Organisatie. Toch had ik toen al een dubbel gevoel bij deze nominatie en de afgelopen dagen werd dit gevoel steeds sterker. Het bericht van @jwalphenaar en een aantal DMs van  mijn volgers hebben mij uiteindelijk doen besluiten om de deelname te beëindigen.

Het dubbele gevoel, wat ik bij de nominatie en het verdere verloop had, kwam voort uit een aantal vragen:

1)      Hoe de nominatie voor #twvhj tot stand is gekomen

2)      De wijze waarop de stemming plaatsvindt

Hoe is  de nominatie voor #twvhj tot stand gekomen?

Kijkend naar het traject van de nominatie, kon ik mij niet voorstellen dat ik genomineerd zou worden! Begin december 2010 werd ik door een tweet geattendeerd op het fenomeen “twitteraar van het jaar”. Het leek mij een leuke uitdaging om te kijken of ik daarvoor in aanmerking zou kunnen komen. Zo zijn er in de twitterwereld nog meer van die lijsten, zoals Followfriday (#FF), waar je aan kan deelnemen.

Ik heb toen een aantal actieve volgers benaderd met het verzoek of zij mij zouden willen nomineren. Ik heb deze nominaties ook gekregen. Soms ging het vanzelfsprekend en op andere momenten werd er iets terugverlangd. Voor een nominatie werd bijvoorbeeld gevraagd om een tweet te RTen of een nominatie te doen voor een andere twitteraar. Ik heb het “spel”meegespeeld, maar kreeg hier geen goed gevoel bij.

Met dit gevoel heb ik toen verder niets gedaan, omdat ik niet de verwachting had dat ik genomineerd zou worden. Deze gedachte was ook niet vreemd, omdat ik hooguit 25 nominaties had gekregen! Deze nominaties betroffen daarnaast ook een hele andere categorie, dan de categorie waar ik uiteindelijk in terecht kwam. De nominaties waren voor een groot gedeelte voor de categorie Eigenzinnig, en uiteindelijk kwam ik in de categorie Bedrijf/Organisatie terecht!

U zult begrijpen dat ik zeer verbaasd was toen ik hoorde dat ik genomineerd was.

De wijze waarop de stemming plaatsvindt

Eenmaal genomineerd had ik voor mijzelf besloten, ondanks het dubbele gevoel, om te kijken of ik ook zou kunnen winnen. Dit is nou eenmaal wat in mijn aard zit. Als ik ergens aan begin, dan wil ook het maximale eruit halen. Ik heb toen actief mijn social media en offline netwerk benaderd met de mededeling dat ik genomineerd was en dat zij iedere dag kunnen stemmen en  tijdens Happy Day’s zelfs ieder uur!

Deze actieve benadering heeft mij veel volgers op Twitter, LinkedIn en Facebook gekost, wat ik zeer spijtig vind. Mochten deze mensen mijn blog lezen, dan bied ik hen via deze weg mijn excuses aan. Deze actieve benadering van mijn netwerk heeft naar mijn idee ook te maken met de wijze waarop de stemming plaatsvindt.

Ten eerste kan je iedere dag stemmen (per IP-adres) en op sommige dagen ook ieder uur. Dus in deze “twitterstrijd” gaat het niet om de kwaliteit van de tweets, maar om de mate waarmee de genomineerden een groep actieve stemmers (ook niet twitteraars) kan mobiliseren. Verder is het natuurlijk belangrijk dat deze groep stemmers bereid moeten zijn om iedere dag of uur te stemmen!  Naar mijn idee is het verstandig om hierover duidelijke regels vast te leggen. Opties zouden kunnen zijn: 1) een stem uitbrengen via een twitteraccount, 2) eenmalig een stem uitbrengen per categorie.

Een tweede punt dat het actief benaderen van je netwerk bevorderd is het feit dat je na het uitbrengen van een stem de voorlopige uitslag ziet. Dus op het moment dat je constateert dat je niet op de eerste plaats staat ga je nog meer je netwerk aansporen om vooral te gaan stemmen en het liefst iedere dag en uur! Het zou naar mijn idee veel beter zijn om de uitslag tijdens de uitreiking bekend te maken!

@nicolettemak                 11.92%

@BeeITSolutions             13%

@Cruydthof                    20.05%

@DeBosscheKoe            24.18%

@Knetterleuk_NL           30.85%

Bovenstaande punten zijn naar mijn idee ook alleen maar bedacht om zoveel mogelijk traffic naar de site http://twitteraarvanhetjaar.nl te generen ten behoeve van de adverteerders.

Slot

Tot slot wil aangeven dat ik het uitreiken van een twitterprijs niet verkeerd vind. Alleen ben ik het niet eens met de wijze waarop dit plaatsvind. Als u dan toch wilt stemmen, stem dan op de twitteraars die er iets toe doen. Bijvoorbeeld door de kennis die zij geven aan de twittergemeenschap of door de goede doelen die zij ondersteunen.

Met een warme groet,

Ruud (@BeeITSolutions )

3 reacties to “Stem niet meer op @BeeITSolutions! #twvhj #tvhj”

  1. Ik vind de huidige opzet van de wedstrijd niet zo leuk en bovendien zeer belastend voor zowel de deelnemers als hun followers. Lees hier waarom:

    Ik ben genomineerd voor Twitteraar van het Jaar, maar daar ben ik helemaal niet blij mee. De reden: je staat opeens ‘in de picture’ en je wordt van alle kanten aangevallen als je je volgers op de website twitteraarvanhetjaar wijst in de hoop dat ze op je stemmen. Het vervelende is dat je zo’n wedstrijd nooit kunt winnen zonder je volgers op die website te wijzen. Zo ontstaat er een soort vicieuze cirkel. Het meest kwalijke is echter dat daardoor je geloofwaardigheid ondermijnd wordt. Ik tweet vooral over serieuze onderwerpen en ik probeer onder meer loverboyspraktijken en vrouwenhandel in Nederland onder de aandacht te brengen. Dat doe ik al ruim een jaar, maar doordat ik opeens aan de verkiezing meedoe, krijg ik te horen dat ik over de rug van de slachtoffers probeer te scoren. Dat zijn opmerkingen die me raken. Als je social media gebruikt om aandacht voor een probleem te vragen, wil je niet dat dit tegen je gebruikt wordt.
    De wedstrijd veroorzaakt sowieso veel commotie en veel deelnemers hebben last van protest-tweets, lelijke opmerkingen en zelfs anti-blogs. Als ik van tevoren wist dat het zo werkt, had ik nooit meegedaan. Het enige leuke aan zo’n wedstrijd is de zuiverende werking. Je ziet eindelijk wie de mensen zijn die je echt geloven en steunen. Die doen elke dag de moeite om naar een site te gaan en een stem op je uit te brengen en zo lijkt het zelfs niet onmogelijk om te kunnen winnen van een vrij bekende Nederlander met maar liefst 20.000 volgers. Dit is alweer de kracht van social media. Maar het lijkt me sowieso verstandig om volgend jaar over een andere opzet na te denken, die zowel voor de genomineerden als voor de volgers niet zo belastend is. Twitter is een bijzonder leuk medium maar het is niet de moeite waard om de verhoudingen tussen mensen te verpesten door een of andere wedstrijd. Ik kan in elk geval niet zo goed tegen dat soort aanvallen, daar is mijn huid net niet dik genoeg voor. Ik wil me het liefst terugtrekken uit de hele wedstrijd, maar ik heb begrepen dat dit niet mogelijk is. Je blijft gewoon op de lijst en het enige wat verandert is dat er niet meer op je gestemd wordt, omdat je aangekondigd hebt dat je je officieel terugtrekt. Dat lijkt me geen optimale oplossing. Gelukkig duurt het hele gedoe ‘nog maar’ 2 dagen en dan ben ik er vanaf. Ik ga vanaf nu in elk geval tweets over de wedstrijd tot een minimum beperken. Ik wil wel af en toe de tweeps aanprijzen die volgens mij de titel Twitteraar van het Jaar verdienen.
    Als je wilt zien hoe de stemming in de diverse categorieën verloopt en hoe onevenwichtig ze soms samengesteld zijn, kijk dan op http://www.twitteraarvanhetjaar.nl

    Maria Genova
    http://twitter.com/genova2

  2. Beste Ruud,

    Bedankt voor je uitleg. Ook ik ontving jouw oproep en heb eens gekeken waarover jouw tweets gingen. Het bevreemde mij dat je was genomineerd en ik heb dan ook geen stem uitgebracht, omdat de tweets die ik gelezen heb “nergens” over gingen. De tweets die ik graag lees voegen iets toe aan mij interesse gebied. Degene die kennis en ervaring deelt met anderen zouden wat mij betreft, en je refereert hieraan in je slotwoord, de nominatie verdienen.

    Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald; goed dat je jouw kandidatuur hebt ingetrokken.

    Fijne jaarwisseling en een gezond, in alle opzichten, 2011!

    Mark Verschoor

  3. LOL, ik heb 1x doorgeklikt naar #twvhj. Zag geen van mijn favorieten staan, wel een paar niet-favorieten zeg maar, en ben gelijk afgehaakt toen ik ook nog niemand bleek te kunnen nomineren.
    Ben nu helemaal benieuwd wie wint. De meest irritante waarschijnlijk, met de meest slaafse volgers.

Geef een reactie

